Byrokratia lopetti lasten kokeiden kierrättämisen kotona (Länsiväylä 13.11.2021)

Ihmettelin vähän aikaa sitten miksi ala-asteella oleva lapseni ei enää tuo kokeitaan kotiin allekirjoitettaviksi. Kysyin asiaa koulun johtokunnassa, jonka jäsen vielä olin. Kuulin, että Espoon kaupunki on tehnyt päätöksen, joka velvoittaa koulun arkistoimaan oppilaiden koevastaukset lukuvuoden loppuun. Espoon kaupungin päätöksen taustalla on uuden opetussuunnitelman ohje, jonka mukaan ”Opettajan tulee dokumentoida arvioinnit niistä näytöistä, jotka vaikuttavat oppilaan summatiiviseen arviointiin.” (helmikuu 2020). Käytännössä tämä lopetti kokeiden käyttämisen kotona huoltajan allekirjoitettavana, koska kokeiden kerääminen jokaiselta oppilaalta takaisin ei onnistu ilman kohtuutonta työmäärää jo muutenkin ylityöllistetyiltä opettajilta.

Meniköhän tämä nyt ihan oikein? Lapsen, vanhempien ja koulun keskinäinen vuorovaikutus on ensiarvoisen tärkeää hyvien oppimistulosten saavuttamiseksi. Kokeiden palautus ja vaatimus huoltajan allekirjoituksesta on helppo, halpa ja ennen kaikkea tehokas tapa ylläpitää tätä vuorovaikutusta. Kuulostaa tyhmältä, että tämä väline heitetään täysin romukoppaan yhden byrokraattisen ohjeen vuoksi. Ymmärrän jotenkin, jos lukiolaisten kokeet jäävät koululle todistusaineistoksi lastensa numeroihin tyytymättömien vanhempien avaralta, sillä lukion numeroilla on nykyään suuri merkitys jatko-opintojen
kannalta. Joidenkin vanhempien tunteet saattavat olla pinnassa, jos lapsen numerot eivät olleet toivottuja. Jotkut saattavat ehkä ottaa kierroksia yläasteenkin numeroista lukiopaikkoja hakiessaan, mutta pitääkö samasta syystä kokeiden palautuskielto ulottaa ala-asteellekin? Mielestäni ei.

Mielestäni kokeiden palautuskäytäntöä pitää muuttaa. Ensimmäinen askel on purkaa kielto ala-asteen osalta mahdollisimman nopeasti. Toinen askel on selvittää, että onko koepapereiden arkistointi oikeasti välttämätöntä yläasteella ja lukiossa. Olen vakuuttunut, että vanhempien osallistaminen lastensa koulukäyntiin kokeiden kautta parantaa vanhempien, oppilaan ja koulun välistä vuorovaikusta parantaen oppimistuloksia ja vähentäen yllätyksiä myöhemmin.

Jyrki Noponen, Espoo

Karamzinin koulun johtokunnan jäsen 2017-2121

Ympäristö- ja rakennuslautakunnan jäsen 2021- (kok)